A Sri Chinmoy bengáli anyanyelvén Jharna-Kalának nevezte el ezt a sajátos műfajt, amely Forrás-Művészetet jelent.
Olyan művészet ez, amely a teremtés forrásából ered. A művész meditatív tudatállapotban festi képeit. A megélt tapasztalatait fordítja le a színek és formák nyelvére.
A Jharna-Kaláknál nem beszélhetünk formai korlátokról, élénk színek és dinamikus formák jellemzik. Sri Chinmoy nagyon szeretett stilizált madarakat rajzolni néhány vonallal, melyeket a lélek szimbólumának tekintett.
A jharna kala azoknak az érzékelhető élményeknek a megtapasztalása, amelyek valamennyiünkben ott találhatók. Sri Chinmoy a kontemplatív művészetek világába visz minket. Kreativitásának forrása a meditáció. Amikor az elme csendes és nyugodt, a szív mínőségei a felszínre tudnak jönni, a művész eszköz lesz.
Sri Chinmoy mesteri módon képes hatni a színek, technikák egyedi stílusával. Nem szükséges, hogy bármilyen művészeti iskolával azonosuljon. Művészete mentális mérlegelés helyett spontán kifejezése a belső tapasztalatoknak. Igyekszik azt megfesteni, ami belülről tárul elé és ez Sri Chinmoy munkásságának lényege. Alkotás közben hagyja, hogy a művészet a szívéből a maga valójában bontakozzon ki, és kreatív energia formájában kerüljön a vászonra. Harmónia, egység, és gyermeki öröm sugárzik a képeiben.
A jharna kala képek akkor bontakoznak ki a legjobban, ha a néző egy helyen sok-sok képet nézhet . A festmények formáit és ritmusát követve ráhangolódhatunk az alkotó megélt lelkiállapotaira.
Eszközei szinte megszámlálhatatlanok, szivacsok, ecsetek különös formái. Változatosságot keresve számtalan festőeszközt fejlesztett ki magának. Ezek közt különböző alakúra szabdalt szivacsdarabokat és gyapotba, szövetekbe bugyolált pálcikákat egyaránt találunk. Mindemellett természetesen tollakat, íróeszközöket, különféle ecseteket is használt, de „puszta kézzel”, azaz ujjal is festett. Gyakran használ filctollat. Sokszor tárgyakra is rajzolt előszeretettel. Madárrajzainál egy vagy nagy csoport lélek madarat ábrázolt, melyeket Álom-Szabadság Béke-Madaraknak nevezett el és több milliós számban festette ezeket. Sri Chinmoy szívesen használt papírokat, például kézzel készített papírt virágszirmokkal.
Festményei nagyon rövid idő alatt akár egy perc tört része alatt készültek el. A festmény víziója és külső megjelenítése közt habozásnyi idő sem telt el. Soha egyetlen képet sem dolgozott át és egyet sem javított utólag. Sri Chinmoy ilyen fajta őszintesége a néző számára könnyű hozzáférést jelent a kép világához. A víziónak ez a villámgyors leképezése teszi egyedivé a jharna kala képeket.
Elismerő szavak Sri Chinmoyról
Forrás-művészet! Lélek-művészet! Üzenet-művészet! Szívet-lelket megtaláló művészet! Önmagunkat megtaláltató művészet! Gyönyörűség!
Vadász György Ybl- és Kossuth díjas építész
Ön az alkotó élet teljességének csodálatos példája. Csak remélhetem, hogy egy napon én is részt vehetek a béke és hatalmas erő kozmikus forrásában, amelyben ön él.
Leonard Bernstein, zeneszerző és karmester
Az élet színét, és a remény színét látom benne (kiválasztva egy festményt saját gyűjteményébe). A zöld az életet jelképezi, a kék a reményt. Ez az, amit az életben nagyra becsülök. Nagyon örülök, hogy ezt a néhány értékes pillanatot önnel tölthettem.
Raisa Maximovna Gorbechev
Világszerte számos helyen állítottak ki jharna kala képeket
kiállítások
párizsi Louvre-ben
ENSZ New York-i székházában
UNESCO párizsi székházában
Washingtonban az Egyesült Államok Szenátusának Épületében
Ausztrál Parlamentben
Canberrában, az ottawai Nemzeti Galériában
londoni Mall Galériában
edinburghi Brit Nemzetközösségi Intézetben
Hasonló témák:
Jharna Kala képeket adtunk iskoláknak Pécsen
Válogatás Sri Chinmoy aforizmáiból a boldogságról